جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد مشهد یکی از بزرگترین شهر های کشور ایران می باشد که مرقد مطهر امام هشتم در این شهر قرار دارد. علاوه بر مرقد مطهر امام رضا (علیه السلام) جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد می باشد که زائران عزیز می توانند علاوه بر اینکه زیارت امام هشتم را داشته باشند می توانند از این مکان ها و جاذبه های گردشگری دیدن کرده و سفر خوبی را برای خود و همراهان رقم بزنند.

زمانی که شما قصد رفتن به این شهر را دارید بهتر است برای اینکه تمام جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر مشهد را ببینید همراه با تورهای مسافرتی به این شهر سفر نمایید تا بتوانید به خوبی از تمام جاذبه های گردشگری این شهر دیدن نمایید و لذت کافی را ببرید.

تورهای مسافرتی با برنامه‌ریزی دقیق بهترین خدمات را به شما ارائه می دهند. در کمترین زمان شما را به دیدن بیشتر جاذبه های گردشگری شهر مشهد دعوت می کنند. همچنین تورها از قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار می باشند که به نفع زائران عزیز بوده است که می توانند با پرداخت هزینه کم یک سفر خوبی داشته باشند. بیشتر جاها و مکان های دیدنی شهر مشهد را نیز ببینند و با تمام جاذبه های شهر مشهد ارتباط برقرار کنند.

یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شهر مشهد که می توانیم بگوییم در تمام فصل های سال شلوغ می باشد، مربوط به بازار بزرگ شهر مشهد می باشد. این بازار به بازار امام رضا (علیه السلام) شهرت پیدا کرده است. انواع بهترین سوغاتی ها مانند زعفران، نبات، زرشک و… در این بازار به وفور یافت می‌شود. خریدارانی که قصد خرید عمده و یا جزئی این محصول را دارند، می توانند برای خرید نوع مرغوب این محصول به این بازار مراجعه داشته باشند.

جاهای دیدنی مشهد

پارک ملی چهل بازه یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد

اگر بخواهیم درباره یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد را نام ببریم که سالانه گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن می‌کنند، می توانیم به پارک ملی چهل بازه اشاره مستقیمی داشته باشیم. پارک ملی چهل بازه یکی از بزرگترین پارک های شهر مشهد به شمار می رود که مساحت آن به ۱۰۰ هکتار می رسد.

این پارک در نزدیکی نمایشگاه بین المللی شهر مشهد و همچنین در چند قدمی مرکز تفریحی گردشگری طرقبه قرار دارد. علت نامگذاری این پارک این است که رودخانه ای به نام چهل بازه در میان این پارک جریان دارد. به همین علت است که این پارک به نام پارک ملی چهل بازه در میان مردم شهرت پیدا کرده است.

فضای سبزی که در پارک چهل بازه قرار دارد باعث ایجاد آرامش ذهن و روان برای گردشگران و توریست ها شده است. این پارک توانسته است در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

در کنار دریاچه کم عمق این پارک ملی، مکان های گردشگری و تفریحی بسیار زیادی وجود دارد. از جمله این مکان ها میتوانیم به رستوران ها و کافی شاپ های بسیار شیک و مجلل در این مجموعه بسیار بزرگ و سرسبز اشاره مستقیم داشته باشیم. در رستوران ها و کافی شاپ های این مجموعه با کیفیت ترین غذاها پخته می شود. شما می توانید برای اینکه یک طعم عالی از غذاهای سنتی شهر مشهد را بچشید، به بهترین رستوران های این مجموعه مراجعه مستقیم داشته باشید.

پارک ملی چهل بازه یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد

کوه‌سنگی مشهد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد که سالیان سال است در بین مردم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، مربوط به کوه‌سنگی مشهد می باشد. ما می‌خواهیم در این قسمت توضیح مختصری درباره این جاذبه گردشگری خدمت شما خوانندگان عزیز بیان کنیم و شمارا بیشتر با این جاذبه آشنا نماییم.

بیشتر بخوانید  زیباترین جزایر جنوب ایران

پارک زیبای کوه‌سنگی دومین پارک بزرگ شهر مشهد به شمار می رود. این پارک بسیار زیبا در جنوب غربی شهر مشهد و در انتهای خیابان کوه‌سنگی قرار گرفته است. پارک کوه‌سنگی در حاشیه کوه های مرتفع شهر مشهد ایجاد شده است و می توانیم بگوییم از قدیمی ترین روستاهای شهر مشهد است.

کوه‌سنگی مشهد از میان تفریحگاه های شهر مشهد از قدمت و شهرت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از زیباترین پارک های ساخته شده در ایران به شمار می رود. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور می باشد. در سال ۱۳۴۰هجری شمسی با گسترش شهر مشهد کوه‌سنگی از طریق خیابان وسیع و عریض موسوم به خیابان کوه‌سنگی به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد.

با طرح های توسعه شهری مشهد که توسط طراحان عزیز ارائه شد، پارک کوه‌سنگی به مجموعه تفریحی گردشگری بسیار بزرگ تبدیل شد. امروزه افراد از مکان های دور و نزدیک برای دیدن این جاذبه ی گردشگری به شهر مشهد سفر می کنند.

کوه‌سنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد

باغ نادری مشهد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که توانسته است نظر بسیاری از توریست ها و زائران را به سمت خود جلب نماید، مربوط به باغ نادری مشهد می باشد. در داخل این باغ بسیار زیبا بنایی ساخته شده است که این بنا به آرامگاه نادر شاه افشار شهرت پیدا کرده است و برای یادبود این بزرگ مرد ساخته شده است.

اگر بخواهیم درباره قدمت این بنا اطلاعاتی را به شما بدهیم شخصی به نام قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار یکی از مقابر ویران شده نادری آرامگاه جدیدی برای نادرشاه افشار ساخت و استخوان های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. این آرامگاه کوچک و زیبا در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاورت چهار باغ شاهی و روبروی حرم امام رضا(ع) از خشت و گل ساخته شد.

این بنای جدید در محل آرامگاه وی برپا بود تا اینکه انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی آرامگاهی مناسب در همان محل مقبره قوام السلطنه احداث کردند. شروع ساخت این آرامگاه از سال ۱۳۳۶ بود و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

باغ نادری مشهد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد

سد چالیدره

یکی از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد مربوط به سد چالیدره می باشد که این منطقه یکی از مناطق تفریحی و گردشگری می باشد که در اطراف شهر مشهد ساخته شده است. دریاچه سد چالیدره برای آبیاری باغ های اطراف طرقبه ساخته شده است. این منطقه امکانات تفریحی بسیار زیادی برای بازدید کنندگان فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید  جاذبه های گردشگری کیش

از این امکانات تفریحی می توانیم به قایق سواری و ماهی گیری اشاره مستقیمی داشته باشیم. همچنین منطقه دارای یک رستوران بسیار بزرگ می باشد که انواع غذاهای سنتی در این رستوران طبخ می‌شود. شما می‌توانید برای اینکه یک طعم عالی از غذاها را تجربه کنید، به این رستوران مراجعه کرده و از این مکان تفریحی نیز لذت کافی را ببرید. به دلیل اینکه آب های این منطقه بسیار تمیز و شفاف می باشند، امکان شنا کردن نیز برای همه ی افراد وجود دارد.

این منطقه در فصل تابستان بسیار خنک می‌باشد و می‌تواند یک مکان بسیار مناسب برای توریست‌ها و گردشگران عزیز باشد. همچنین در نزدیکی این منطقه یک بازارچه وجود دارد که انواع سوغاتی های مشهد و لباس های سنتی در این بازارچه وجود دارد.

سد چالیدره یکی از جاهای دیدنی مشهد

کلیسای مسروپ مقدس

اگر بخواهیم درباره یکی از جالب ترین جاهای دیدنی مشهد با شما خوانندگان عزیز سخن کوتاهی داشته باشیم، می توانیم به کلیسای مسروپ مقدس اشاره مستقیم داشته باشیم. کلیسای مسروپ مقدس تنها کلیسای مشهد می باشد که توسط ارامنه در مشهد ساخته شده است. این کلیسا در میدان دهم دی بنا شده است. اگر بخواهیم درباره قدمت این بنا سخن بگوییم می توانیم بگوییم که قدمت این بنا به دوران پهلوی اول می رسد.

شکل ظاهری و پلان ساختمان کلیسا فرمی تقریبا ذوزنقه ای شکل دارد. به این صورت است که این ساختمان دارای دو گنبد مخروطی شکل می باشد که در هر راس این مخروط ها یک صلیب قرار گرفته است. از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این ساختمان زیبا به شمار می رود.

گنبد بزرگ تر این بنا در وسط آن قرار گرفته است و صلیبی که در بالای آن نصب شده، جنسش از آهن می باشد. در حاشیه زیر گنبد نیز ردیفی از کاشی های سفید قرار گرفته است که گل های سبز رنگ روی آن حکاکی شده است. همین عامل سبب شده است که زیبایی این کاشی ها و این بنا دو چندان شود. افرادی که تمایل به دیدن این منطقه دارند باید برای ورود به این مکان گردشگری بلیت تهیه کنند که برای رزرو بلیت باید هزینه ای بپردازند.

این کلیسا هنوز در شهر مشهد دایر می باشد و هر سه‌شنبه ها مسیحیانی که در شهر مشهد زندگی می کنند، برای عبادت به این محل می روند. در داخل این کلیسا یک بازارچه کوچک وجود دارد که انواع بدلیجات بسیار زیبا اعم از دستبند، گوشواره و گردنبند های زنانه و مردانه در جنس های مختلف با یک قیمت مطلوب و مقرون به صرفه به فروش می رسد. خریداران می توانند هر نوع از بدلیحاتی را که می خواهند خریداری نمایند.

کلیسای مسروپ مقدس یکی از جاهای دیدنی مشهد

حمام مهدی قلی بیک مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که قدمت بسیار زیادی دارد، مربوط به حمام مهدی قلی بیک مشهد می باشد. این برنامه در سال ۱۰۲۷ توسط یکی تیموری احداث شده است. اگر بخواهیم درباره مکان این برنامه تاریخی سخن بگوییم می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که این بنای تاریخی در نزدیکی بازار بزرگ مشهد و میدان ۷۲ تن قرار دارد. اما امروزه این حمام به موزه تبدیل شده است و در داخل این موزه وسایل و ابزار آلات قدیمی وجود دارد. علاقمندان به تاریخ می توانند به این موزه مراجعه کنند و از این مکان تاریخی و گردشگری دیدن نمایند.

بیشتر بخوانید  دیدنی های قشم

امروزه به دلیل استقبال بسیار زیاد توریست ها از این منطقه ی گردشگری باعث شده است که ساعات بازدید از این منطقه بیشتر شود. تا توریست‌ها و گردشگران عزیز بتوانند به طور کامل از آثار باستانی که در این موزه وجود دارد دیدن نمایند و همچنین اطراف این حمام یا موزه بسیار سرسبز و زیبا می باشد و تبدیل به یک مکان تفریحی بسیار بزرگ شده است که گردشگران می‌توانند برای دیدن این منطقه نیز اقدام کنند.

حمام مهدی قلی بیک یکی از جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه فردوسی یکی از جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از شاعران بزرگ کشور ما می باشد. از آثار ارزشمند آن می توانیم به شاهنامه اشاره مستقیم داشته باشیم. آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود. این مکان معروف در شهر طوس در میان باغی وجود دارد. این شهر در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد واقع می باشد.

اگر بخواهیم درباره بنای زیبای آرامگاه فردوسی توضیح مختصری را بیان کنیم می توانیم به این مورد اشاره مستقیمی داشته باشیم که آرامگاه فردوسی از شیوه معماری هخامنشی شبیه به آرامگاه کوروش می باشد. ساخت این بنا به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز شد. با نظارت مهندس خوشنام هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به پایان رسید.

اگر بخواهیم درباره نمای بیرونی این بنا توضیحی بیان کنیم می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که این بنا شامل عناصر تزیینی هخامنشی به خصوص ستون ها و سرستون ها می باشد. اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده است از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت او می باشد. بخش بالایی و فوقانی این بنا به صورت توخالی ساخته شده است. فضای داخلی آن طوری طراحی شده است که از معماری دوره اشکانی الهام گرفته شده است. فضای داخلی آن شامل بیست ستون مرمری در پایین و هشت ستون در بخش پایینی می باشد.

موزه آرامگاه فردوسی

در بخش هایی از آرامگاه فردوسی دیوار نگاره هایی اضافه شده است که نمایش صحنه های ادبیات شاهنامه می باشد. همچنین در داخل این مکان بسیار زیبا یک موزه وجود دارد. بسیاری از آثار تاریخی و کتاب های ارزشمند فردوسی در این موزه وجود دارد.

افرادی که برای دیدن این منطقه می روند می توانند از موزه بسیار زیبای این منطقه نیز دیدن نمایند. برای اطلاع از باز بودن موزه می توانند از طریق سایت نیز اطلاعاتی به دست آورند. در زمان مقرر برای بازدید از موزه به این مکان مراجعه داشته باشند.

۵/۵ - (۱ نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *