سوغاتی های بدروم

شهر ساحلی بدروم در قسمت جنوبی ترکیه، یکی از مراکز مهم گردشگری دراین کشور محسوب می شود. این شهر برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است. بدروم شهری باقدمت۵۰۰۰ساله است و جاذبه های طبیعی این شهر مانند ساحل اژه درنوع خود بسیار زیبا و منحصر به فرد است، اما می توان گفت از مهم ترین دلایل شهرت بدروم، وجود بناهای تاریخی حیرت انگیزی است که در دل هرکدام از این بناهای قدیمی داستان های شنیدنی و جالبی نهفته است. در این مقاله به انواع سوغاتی های بدروم می پردازیم.

آرامگاه هالیکارناس یکی از همین بناها است که از عجایب هفت گانه جهان نیز به شمار می رود. جالب این است که در زمان قدیم، بدروم به همین نام شناخته می شد. اگر از جمله افرادی هستید که از دیدن موزه ها و اشیاء تاریخی و قدیمی به وجد می آیید، برای دیدن یکی از مهم ترین و بی نظیرترین موزه های جهان، بار سفر ببندید، زیرا دراین سفر علاوه بر اینکه قدیمی ترین کشتی غرق شده جهان را از نزدیک مشاهده می کنید، از سیر و سیاحت در ۱۴نمایشگاه اعجاب انگیز این موزه کمال لذت را می برید .

قلعه سنت پیتر نیز یکی از دیدنی ترین قلعه های قدیمی در ترکیه است که درکنار ساحل اژه قرار دارد. درقدیم از این قلعه به عنوان زندان استفاده می کردند اما امروزه یکی از جاذبه های گردشگری مهم بدروم شناخته می شود که در درون این قلعه، نمایشگاه های زیبا و منحصر به فردی وجود دارد که بازدید از آن، خالی از لطف نیست.

دراین مقاله، به معرفی انواع سوغاتی های بدروم می پردازیم تا اگر زمانی به این شهر شگفت انگیز سفرکردید، علاوه بر لذت بردن از مناطق گردشگری چشم نواز این شهر، باکسب آگاهی بیشتر از سوغاتی های بدروم، از خرید خود نیز لذت ببرید.

سوغاتی های بدروم

گلیم

یکی از بهترین سوغاتی های بدروم ، گلیم های خوش نقش این شهر است. گلیم هایی که هنر دست مردمان همین سرزمین است و دارای ارزش بالایی می باشد. یکی از خواص جالب و مفید گلیم این است که اگر بدون پوشش روی آن راه برویم، در لطافت کف پا اثرگذار است و ترک های پوستی را کاهش می دهد.

همانطور که می دانیم برای بافت فرش یا گلیم، علاوه بر اینکه باید تخصص لازم را داشته باشیم، ظریف کاری هایی دارد که باید برای آن وقت زیادی را صرف کرد، پس طبیعی است که قیمت گلیم نسبتا بالا باشد. با این وجود، گلیم در بین توریست های خارجی، طرفداران زیادی دارد و بازار آن نسبتا داغ به شمار می رود، زیرا کالایی است که می توان از آن به مدت طولانی استفاده کرد.

همچنین با وجود داشتن رنگ های مختلف و چشم نواز، زیبایی محیط اطراف زندگی را چندین برابر کرد و هر بار با نگاه کردن به این گلیم خاطرات به یادماندنی سفر خود را یادآور می شوید. اگر در بدروم قصد خرید این سوغاتی لوکس را داشتید، می توانید از فروشگاه های فروش فرش و یا مراکز خریدی که صنایع دستی دارند، گلیم و فرش هایی در طرح ها و اندازه های مختلف را خریداری کنید. همچنین اگر بتوانید از هنر چانه‌زنی استفاده کنید، می توانید به قیمت مناسب تر از فروشندگان ترکی، تخفیف بگیرید.

بیشتر بخوانید  معروف ترین رستوران های دبی

نکته ای که در مورد خرید گلیم یا فرش باید به آن توجه کنید، جنس گلیم است که ممکن است از پشم اصل استفاده شود و یا جنس گلیم کیفیت لازم را نداشته باشد که پیشنهاد می شود قبل از خرید با یک کارشناس در این زمینه مشورت و سپس اقدام به خرید کنید.

گلیم یکی از سوغاتی های بدروم

سفال یکی از سوغاتی های بدروم

یکی از معروف ترین سوغاتی های بدروم سفال می باشد. سفال ها قدمتی طولانی دارند. به طوری که انسان های نخستین با ساخت آنها، فرهنگ و مذهب خود را به دیگران نمایش می دادند. سفال از دو عنصر آب و گل ساخته شده است اما عجیب آنکه با همین دو عنصر می توان انواع وسایل تزیینی و کاربردی را ساخت و به فروش رساند.

از سفال انواع مختلف وسایل ساخته می شوند مانند: ظروف سفالی دکوری، ظروف سفالی میناکاری شده و ظروف سفالی که در آشپزخانه کاربرد دارند، ظروفی مثل بشقاب، کاسه، دیگ، پارچ و لیوان .

علاوه بر اینکه ایرانیان در تولید انواع سفال مهارت دارند، این هنر در بین ترک ها نیز رواج دارد و شهر بدروم از جمله شهرهایی است که می توان انواع سازه های سفالی مختلف در طرح ها، اندازه ها و رنگ های متفاوت را در آن یافت. پس اگر می خواهید یک سوغاتی زیبا و منحصر به فرد و درعین حال باقیمت مناسب خریداری کنید ،سفال بدروم یکی از بهترین گزینه ها است .

نکته ای که باید به آن توجه کنید مراقبت کردن از سفال ها و جلوگیری از شکستن آنها مخصوصا در طول سفر است که پیشنهاد می شود به توصیه های فروشندگان سفال توجه کنید و مراقبت لازم راانجام دهید.

سفال یکی از سوغاتی های بدروم

چشم نظر

از دیگر انواع سوغاتی های بدروم ، می توان چشم نظر را نام برد. اگر به چشم نظر نگاه کنید، شکل هندسی آن مانند یک چشم است. در زمان قدیم، از چشم نظر به عنوان محافظت از چشم زخم استفاده می کردند. چشم نظر در واقع چشمی بوده است که انسان ها را از چشم های شیطانی در امان نگه می داشته است. در قدیم اگر افراد مشهور از چشم نظر استفاده نمی کردند، بر این عقیده بودند که فرد به بیماری دچار می شود.

استفاده از این چشم آبی در بین کشورهای بین النهرین رواج داشته و در بین ایرانیان نیز محبوب بوده است. چشم نظر نیز مانند گلیم و سفال از جمله سوغاتی هایی است که در ایران نیز به فروش می رسد. پس بیشتر برای توریست های خارجی این کالا جالب توجه است. اما امروزه بیشتر جنبه تزیینی آن برای افراد کاربرد دارد.

اگر به بازارهای بدروم سر بزنید، چشم نظرهای مختلفی را مشاهده می کنید. چشم نظرها، اندازه ها و اشکال متفاوتی دارند. اما معمولا همگی از جنس شیشه و رنگ آبی هستند که همین رنگ آبی در چشم نظر، درترکیه دارای نماد خاصی است. چشم نظر در بین ترک ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. به گونه ای که در اکثر مغازه ها، خانه ها و ماشین ها این دانه‌ی آبی خوش رنگ دیده می شود.

بیشتر بخوانید  جاذبه های گردشگری وان

امروزه چشم نظرها را در انواع زیورآلات و وسایل مختلف مشاهده می کنیم که هرکدام زیبایی خاص خود را دارند. در بدروم اکثر این چشم‌نظر ها قیمت پایینی دارند اما در بین آنها، چشم نظرهایی با قیمت بالا نیز دیده می شود که ظرافت قشنگی دارند.

چشم نظر یکی از سوغاتی های بدروم

محصولات چرمی یکی از سوغاتی های بدروم

اگر بخواهیم شیک ترین سوغاتی های بدروم را نام ببریم باید از محصولات چرمی این شهر یاد کنیم. محصولات چرمی از جمله کالاهای لوکس محسوب می شوند که با توجه به قیمت بالایی که دارند، بسیار کاربردی و محبوب هستند. امروزه با استفاده از چرم های طبیعی و مصنوعی انواع لباس، کیف، کفش، کمربند و… تولید می شود.

کشور ترکیه در صنعت پوشاک مشهور است. همچنین چرم ترک نیز در بین ایرانیان محبوب و پرفروش است. بازار ها و فروشگاه های بدروم یکی از بهترین مکان ها برای خریدن محصولات چرمی است. زیرا می توان انواع کفش ها و کت های چرمی و غیره را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کرد.

یکی از فروشگاه های مخصوص چرم در بدروم، فروشگاه چرم مدرن است. انواع پوشاک چرمی در طرح ها و رنگ های مختلف در آنجا به فروش می رسد. یکی ار مزیت های مهم این فروشگاه این است که فاصله اش با مرکز شهر تنها ۱۲دقیقه می باشد. علاوه بر این فروشگاه، دیگر فروشگاه های بزرگ فروش چرم در بدروم دیده می شود.

برای آشنایی با هتل های ۵ ستاره بدروم کلیک کنید

محصولات چرمی یکی از سوغاتی های بدروم

شیرینی های معروف بدروم

سوغات اصل بدروم شیرینی های خوشمزه و تازه ی بدرومی هستند. اگر قصد خرید یک سوغاتی لذیذ از سوغاتی های بدروم را دارید، از شیرینی ها و دسر های بدروم غافل نشوید. راحت الحلقوم و باقلواهای این شهر بسیار معروف هستند.

اگر از کنار مغازه های شیرینی فروشی در بدروم گذر کنید، ناخوداگاه لحظاتی را برای دیدن رنگ های متنوع شیرینی های این مغازه ها صبر می کنید. چینش منظم این شیرینی های رنگارنگ هر فردی را برای چشیدن مزه آن وسوسه می کند. شاید با خود فکر کنید که مزه این شیرینی ها با شیرینی های ایرانی یکی باشد. اما به دلیل مواد متفاوت به کار رفته در آن ها مزه ی متفاوت و لذت بخشی دارند.

از جمله موادی که در پخت این شیرینی ها استفاده می شود، پنیر مخصوصی است که مزه آن را منحصر به فرد می کند. اگر در بدروم مشغول بازارگردی بودید یا در مکان های تفریحی یا گردشگری درحال گردش بودید، یکی از تنقلات خوشمزه ای که می تواند همراه شما باشد تا انرژی بیشتری برای پیاده روی داشته باشید، این شیرینی ها است.

همچنین اگر‌ از اطرافیان و نزدیکان شما دچار بیماری دیابت نیستند، شیرینی های بدرومی یکی از سوغاتی های بسیار خوشمزه به شمار می رود. به طور حتم طعم فوق العاده باقلواهای بدرومی یکی از چیزهایی است که فراموش کردن آن دشوار است.

شیرینی های معروف بدروم

انواع ادویه

از سوغاتی های بدروم می توان به ادویه های مختلف این شهر اشاره کرد. ترکیه کشوری است که از زمان قدیم، خرید و فروش انواع ادویه در آن رواج داشته و به آن معروف بوده است. در قاره ی آسیا بعد از هند، ادویه های ترکی بسیار مشهور هستند. مردم ترک نیز به طعم غذا خیلی اهمیت می دهند. غذاهای ترکی در بین توریست های بین المللی بسیار محبوب هستند.

بیشتر بخوانید  تور ارزان استانبول

یکی از دلایل خوش طعم بودن این غذاها بدون شک، وجود ادویه های مخصوص و سبزی های معطری است که در این کشور مصرف می شود. ادویه ها و سبزی هایی مانند سماق، نعناع ترکی، آویشن، سیاه دانه، ادویه کاری، زنجبیل، ترخون، شنبلیله، کندر، رزماری، جوز هندی و انواع متعدد دیگر ادویه ها که در بازارهای آن ها به فروش می رسد.

همچنین از جمله ادویه های معروف باید به فلفل های ترکی اشاره کرد. در اکثر غذاهایی که در این کشور سرو می شود، به مقدار کم یا زیاد وجود دارد. انواع مختلف فلفل مانند شیرین، تند، قرمز، زرد، سبز، باریک، دراز، دلمه‌ای و سیاه در این کشور مصرف و به فروش می رسد.

اگر فروشندگان متوجه شوند برای چه غذایی به دنبال ادویه هستید مخلوطی از چند ادویه مختلف را به شما می دهند که طعم غذا را چندین برابر خوشمزه و معطر می کند. در بدروم نیز بازار های ادویه فروشی بسیاری دیده می شود که می توان با قیمت مناسبی که دارند از انواع ادویه ها خریداری کرد و تا مدت ها به غذاهایی که می پزید، طعم فوق العاده ای بدهید.

انواع ادویه یکی از سوغاتی های بدروم

اکسسوری های خاص بدروم

اگر در جستجوی یک سوغاتی خاص بدروم هستید، در جستجوی فروشگاه های اکسسوری این شهر باشید. اکسسوری ها برای همراهی لباس های اصلی شما تولید و طراحی شده اند. به نوعی می توان گفت اکسسوری تکمیل کننده لباس ها و استایل شماست.

از انواع اکسسوری های جذاب و مناسب برای سوغاتی میتوان چند مورد را نام برد. اکسسوری هایی مانند کمربند، کیف پول یا کیف دستی، عینک آفتابی، کراوات، جاکلیدی، آویزهای مختلف، انواع مختلف جواهرات مانند گوشواره، دستبند، گردنبند و پابند، ساعت مچی، دستمال گردن و…

این اکسسوری ها از جمله محصولاتی هستند که در همه ی کشورها به چشم می خورند. اما در بدروم برخی اکسسوری هایی وجود دارد که بسیار خاص و یونیک است. اکسسوری از جمله سوغاتی هایی است که بسیار مورد پسند توریست ها است. زیرا هدیه ای است که به یادگار می ماند. قیمت هایی که این نوع از کالاها دارند نیز بر طبق جنسی که دارند متغیر است. همین مزیت باعث شده تا هر فردی با هر میزان توان مالی، برای خرید سوغاتی به این فروشگاه ها سر بزند.

اگر به این شهر شگفت انگیز و زیبا سفر کردید، در کنار لذت بردن از همه ی جنبه های تفریحی، چه خوب است که به یاد دوستان و عزیزانمان نیز باشیم و با دادن یادگاری هایی هر چند کوچک، لذت سفر خود را چندین برابر کنیم.

به این مطلب چه امتیازی میدی ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *